Hogyan NEM véd minket a szélvédő?

2022.01.29

A szélvédő cseréjének ideje akkor jön el, mikor általában kőfelverődés következtében akkora sérülés keletkezik, amely már nem javítható illetve repedés alakul ki. Ilyen esetekben a szélvédő biztonsági funkciója csökken, s egy esetleges ütközésnél már nem látja el megfelelő mértékben az életvédelmi szerepét. De cserélni szükséges akkor is, ha a szélvédő és a karosszéria találkozásánál elenged a ragasztó. Hogy miért? Tudd meg cikkünkből!

Kevesen tudják, de a légzsák egy baleset során úgy véd az ütközéskor, hogy annak támasztékául a szélvédő szolgál.

Az autó ütközik, a légzsák kinyílik, a szélvédőnek feszül, az utas/sofőr arca a légzsákba csapódik.  Mindez a másodperc töredéke alatt zajlik le. 
 

2 tényező, ami csökkenti a védelmet

1. Repedt szélvédő

A szélvédő az autó azon elsődleges védelmi vonala, mely az egyén biztonságát szem előtt tartva, csökkenti a sérülés kockázatát. Ez az alkalmazott laminált technológiának köszönhető. 

        Mi ez a tehnológia?

A szélvédő két üveg összeragasztásával készül. De ha csak simán összeragasztanák a két üveget, az csak vastagabb lenne, de nagyobb biztonságot nem adna, mert ugyanúgy darabokra, szilánkokra törne. Mondhatod most, hogy lehetne pl. golyóálló üveg, az sem törik be…és igazad is van, de annak előállítási költsége nagyon magas. Ezért kitalálták a laminált technikát, melynek során a szélvédő két üveglapja közé egy fólia réteget ragasztanak. Ez a réteg egyben tartja az üveget, nem engedi, hogy darabjaira hulljon és szanaszét kaszabolja az embert. 
   Ráadásul még egyéb más dolog miatt is jó, pl. arra, hogy fűtőszálat applikáljanak bele, s így az első szélvédő jegesedése se legyen probléma.
       Miért baj, ha repedt?
Repedés esetén általában (külső behatás következtében) a külső réteg sérül. Hiába nem hullik darabokra vagy omlik be a szélvédő, de mégis egy törött, sérült, gyengített üvegről beszélünk. A sérülés nagy százalékban rontja a védő szerepet, mert a szélvédő nagyjából 30%-ban felelős a karosszéria merevségéért is. Boruláskor így erős védelmi szerepe van az utasokra nézve.

Baleset esetén - ahogy azt fentebb említettem már - a kinyíló légzsák csak az üvegnek nekifeszülve tudja ellátni a feladatát. Így  akadályozza meg, hogy az utas nekicsapódjon a műszerfalnak és komoly sérüléseket szenvedjen, esetleg kirepüljön a gépkocsiból. A szélvédő tehát csak akkor töltheti be a fentiekben említett, fontos biztonsági funkcióit, ha tökéletes állapotban van. A sérült, törött, repedt szélvédő ezért nem csak esztétikai probléma.

 

2. Szakszerűtlen beszerelés

Ha a szélvédő nem megfelelően van beszerelve, előbb-utóbb a ragasztó elenged. Mindamellett, hogy esőben beázhat az autó, baleset esetén fokozott kockázati tényezőt jelent a stabilitás hiánya. 

Megesik, hogy beázás sem figyelmeztet a probléma meglétére, mert olyan helyen enged el a ragasztás, ahol a víz a karosszéria külső oldalán lecsorog. 
Ilyen szélvédő esetén a balesetben kinyíló légzsák nem tud feltámaszkodni az üvegen. Kinyomja azt, a szélvédő kieshet, az utasok kirepülhetnek az autóból.  
Néhány figyelmeztető jel lehet segítségünkre a probléma azonosításában: ilyen a beázás, a fütyülő hang menet közben, esetleg hang nélkül beáramló levegő érzékelése.

  

 Az adott probléma több tényezőből is adódhat. Nézzük, melyek ezek:

  • Korrodált karosszéria: ha a kaszni felületén rozsda jelenik meg, és nincs megfelelően kijavítva, a kialakult korrodált, porózus felületen nem tapad meg a ragasztó. Tehát a rozsda nem pusztán esztétikai problémát jelent. Persze a rozsda a szélvédőcserétől függetlenül is kialakulhat.
  • Felületelőkészítés hiánya: ha rozsdás a kaszni, ha nem, a ragasztó helyén a karosszériát és az üvegen felületét is elő kell kezelni egy speciális tapadáselősegítő folyadékkal. Ha ez elmarad, a ragasztó nem tapad meg a felületen.
  • Ragasztó hatóidejének figyelmen kívül hagyása: többféle ragasztó típus létezik. Átlag 2-4 óra száradási idővel rendelkeznek. Ennyi idő alatt húz meg, ez ideig nem javasolt a járművel közlekedni. A teljes keresztmetszebében azonban csak kb 24 óra alatt köt meg a ragasztó. Ezért ha a szélvédős azt mondja, hogy 3 óra múlva menj az autóért, akkor ne akard előbb elvinni!

Összegezve: a szélvédő nem esztétikai szempontok miatt van az autón! Komoly védelmi és merevítő funkciót tölt be. Ha sérült, repedt, mielőbb cserélni szükséges!

BÓNUSZ: a repedésjavításról 1-2 gondolat! 
Sokan jönnek hozzánk a kérdéssel, hogy javítunk-e repedést. A válasz NEM! Ugyanis visszaragaszthatod a bögre fülét, és mutatós is lesz, de ha teletöltöd, és a fülénél akarod megfogni, ne csodálkozz, ha újra szétesik. 
Valahogy így képzeld el a szélvédőt is. A repedést feltöltik, de attól még ott van. Ha mész az autóval nem zavar a látványa, mert mint esztétikai probléma megszűnik, de karambolban a légzsák ugyanannak a sérült üvegnek fog nekicsapódni. Ugye nem akarsz kockáztatni?

Szélvédőproblémáddal keress minket a +36203942220-as számon, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot e-mailben az űrlap segítségével.